Ilyesmi jellegű beszámolókat várunk az olvasóktól (bár ez a MNO.HU honlapról való):
A régi mondás szerint addig számít a vásárló, amíg a pénzt kifizeti, és sajnos ez a bölcsesség sokszor ma is helytállónak bizonyul. Amikor a megcáfolhatatlan reklamációt senki sem akarja elfogadni, és nem létező jogszabályra hivatkozva pingpongoznak a tisztelt vevővel. Így jártam én is.
Egy bevásárlóközpontban vásároltam meg az A II. világháború története című DVD-sorozatot. Úgy gondoltam, hogy a négyrészes, összesen tizenhat órás történelmi visszatekintést egyszer lesz időm megnézni, s így a régen tanultakat felidézhetem, ismereteimet bővíthetem.
Nem várt bosszúság volt, hogy az első rész megtekintésekor a százhuszonhetedik percben, Norvégia merész meghódítása után, Winston Churchill hatalomra kerülését követően a filmanyag kockáira esett szét, a hang elszállt, s ettől a perctől lejátszhatatlannak bizonyult a hang- és képhordozó.
A hipermerket vevőszolgálatánál (milyen szép összetett szó, kiszolgálják a vevőt) azt felelték: mivel már kibontottam a DVD-t, tehát hiányzik róla a celofáncsomagolás, nem tudják becserélni a filmsorozat első részét. Arra a magától értetődő felvetésemre, hogy ha nem bontom ki, nem tudom beletenni a házimoziba, s akkor nem derül ki, hogy hibás – nem tudtak mit felelni.
Nevezzük végre nevén, a Tesco hipermarketben végül egy nemrég megváltozott jogszabályra hivatkozva (amely pont akkor nem volt ott a fiókban) arra biztattak, hogy a kiadónál reklamáljak, ugyanis őket kötelezi a jog a cserére. A borítón olvasható kiadónak, az Automata Multimédia Kft.-nek az internetes portálján se cím, se telefonszám. E-mailt azért küldhetek, s ezt meg is teszem. „Tisztelt Kiadó! Nemrégiben az Aréna Plaza Tesco-áruházában megvásároltam az Önök által kiadott, „A II. világháború története” című DVD mind a négy kazettáját. Az első kazetta közepén rendszeresen szétesik a kép és a hang, s nézhetetlen a film. Szeretném becserélni ezt az első részt, azt remélve, hogy a további három DVD-vel nincs hasonló probléma. A film szakmai hozzáállása jó, a Duna TV- és a Spektrum-logó egyfajta minőséget garantálna, de ez a hiba élvezhetetlenné teszi a filmjüket. Kérném a probléma mielőbbi orvoslását.”
Választ erre nem kaptam, mint ahogyan később a Nagy Attila ügyvezető-igazgatónak küldött elektronikus levélre sem. A fentebbiek miatt kialakult tanácstalanságomat a Tesco sajtóosztályával is megosztottam. Sokáig vártam a válaszukat, de nem reagáltak a panaszomra, sem felvetéseimre. A történteket jeleztem a budapesti központtal működő Fogyasztóvédelmi Egyesület jogtanácsosának, dr. Eitmann Róbertnek is, aki a következőképpen válaszolt. „Sok esetben találkozunk hasonló problémával. Első körben ugyanakkor a kereskedő, azaz a Tesco az, amelyik hibázott, mivel vele áll Ön szerződéses jogviszonyban. Nem mutogathat tehát a gyártóra, és arra végképp nem hivatkozhat, hogy »már ki van bontva a csomag«.
A lényeg a polgári törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény 306. § (1) bekezdése értelmében: hibás teljesítés esetén a jogosult, azaz a vásárló a) elsősorban – választása szerint – kijavítást vagy kicserélést követelhet, kivéve, ha a választott szavatossági igény teljesítése lehetetlen, vagy ha az a kötelezettnek, azaz a kereskedőnek a másik szavatossági igény teljesítésével összehasonlítva aránytalan többletköltséget eredményezne, figyelembe véve a szolgáltatott dolog hibátlan állapotban képviselt értékét, a szerződésszegés súlyát, és a szavatossági jog teljesítésével a jogosultnak okozott kényelmetlenséget – ez alapján tehát Ön a Tescótól követelheti a javítást vagy a cserét. Az, hogy Ő hogy intézi el mindezt a gyártóval, ez már az ő dolga” – olvasható a jogász levelében.
Mindezek után újra felkerekedtem, hogy a kérdéses áruház ügyfélszolgálatán újra tiszteletemet tegyem. Már gépiesen mondta is a fiatalember a betanult szöveget, mely szerint egy nemrégiben megváltozott jogszabály következtében a kiadóval kell felvennem a kapcsolatot. Kissé felemeltem a hangomat, elővettem a fogyasztóvédők állásfoglalását, és kálváriámat ecseteltem, miközben végignéztem a mögöttem várakozó soron. A fiatalember rögtön a telefon után kapott, majd a feljebbvalója utasításának megfelelően készségesen becserélte a DVD-korongot.
Azzal a tanulsággal bandukoltam hazafelé, hogy mennyivel gyorsabban elintéződött volna ez az ügy, ha első alkalommal ordítani kezdek, és ököllel verem a pultot. Természetesen újságíróként is elküldtem kérdéseimet az Automata Multimédia Kft.-nek, illetve a Tesco sajtóosztályának – választ a korábban megszokottak jegyében nem kaptam.
Ha reklamálunk, nyissuk ki a szánkat. Kiabáljunk, és ököllel csapkodjuk az asztalt. Aztán ha vásárlói jogainkat sikerült érvényesítenünk, otthon lenyugodva rakjuk be a lejátszóba a DVD-nket, hátha nem ugrik majd szét a képe a százhuszonhetedik percben. És reméljük a további részekről, hogy ne legyenek selejtesek, hátha tényleg megismerkedhetünk a II. világháború történetével. Ne higgyünk egyes áruházak illetékeseinek – a filmek megtekintése előtt ne féljünk a DVD-t kicsomagolni!
Rólunk
Ez a blog azért jött létre, hogy még idejében figyelmeztethessünk mindenkit. Ez a blog azért jött létre, hogy az önmagukban tehetetlen, egyszerű embereket összekapaszkodásra késztessük.
Találjunk egymásra, mondjuk el egymásnak a tapasztalatainkat, és előzzük meg a kudarcokat! Védjük meg magunkat és védjük meg egymást!
Találjunk egymásra, mondjuk el egymásnak a tapasztalatainkat, és előzzük meg a kudarcokat! Védjük meg magunkat és védjük meg egymást!
Elérhetőség
A küldeni kívánt írásbeli vagy képbeli anyagokat erre az e-mail címre várjuk:
tudatosfogyaszto@freemail.hu
tudatosfogyaszto@freemail.hu
Rendszeres olvasók
Címkék
- after shave (1)
- Aldi (1)
- ásványvíz (1)
- Audi (1)
- autó (3)
- Avon (1)
- bankok (5)
- bírság (1)
- Coby Electronics (1)
- dohányzás (1)
- DVD (1)
- égők (2)
- élelmiszer (3)
- ellenőrzés (1)
- EU (3)
- fogyasztóvédelem (7)
- Friss Élelmiszer Kft. (2)
- gumi (1)
- GVH (3)
- gyerek (1)
- hamisítás (2)
- HILD (1)
- hirdetés (1)
- HírTV Panaszkönyv (20)
- internet (1)
- iphone (1)
- játék (2)
- jégkrém (1)
- karácsony (4)
- Keleti_Pályaudvar (1)
- kozmetikum (2)
- könyvkiadó (1)
- LCP-Systems (1)
- Lyoness GVH (1)
- méreg (3)
- méz (1)
- Mobiltelefon (1)
- Nav N Go (1)
- Nokia (1)
- növényvédő (1)
- pénzügy (3)
- PSZÁF (1)
- razzia (1)
- REACH (1)
- sajt (2)
- sajt sonka (1)
- Sciennet (2)
- Skype (1)
- stand (1)
- szaloncukor (1)
- szoftver (2)
- tea (1)
- Technika ördöge (1)
- tejtermék (2)
- teszt (1)
- tilalom (1)
- Toyota (1)
- ünnep (1)
- vásárlás (1)
- visszahívás (3)
- vonat (1)
- VPOP (3)
- webáruház (1)
- zöldséges (1)
Archívum
-
▼
2009
(76)
-
▼
szeptember
(22)
- Az EU is a robbanó iPhone-ok után nyomoz
- Vizsgálják, került-e Magyarországra az illegális é...
- Panaszkönyv a HírTV-n
- PSZÁF-vizsgálat az agresszív cégmodell miatt
- Bírság a magánnyugdíjpénztáraknak
- Kétmilliárdos rekordbüntetés a bankoknak
- Elégedett a fogyasztóvédelmi triumvirátus
- Egy kis pingpong a Tescóval
- Panaszkönyv a HírTV-n
- Egyre többen vásárolnak neten
- Külön etikai kódexel készül a Magyar Lízingszövets...
- Panaszkönyv a HírTV-n
- Nehezen lehet betartatni a dohányzás elleni szabál...
- Egy uniós vizsgálat szerint itthon tízből tíz webá...
- Hamis Nav N Go szoftverek a BNV-n!
- Olvassuk el!
- Jogsértő reklámállításokat tett az Avon
- Panaszkönyv a HírTV-n
- Vita várható a bankok etikai kódexéről
- Újabb csodaszerre csapott le a GVH
- 30 milliós bírság a HILD-nek
- Könyvkiadót büntetett a GVH
-
▼
szeptember
(22)
0 comments